Nulägesanalys och rutiner för det mindre företaget

Det är ett gissel att få vardagen att gå ihop då man driver eget företag, framförallt så är det knepigt att få tiden till att planera sälj, marknadsföring och långsiktighet. Det blir lätt att man hamnar i stressbubblan och bara hinner med att vara i verksamheten, släcka bränder och arbeta med att producera. Att blicka över horisonten och tänka positionering och framtid känns som en lyxtillvaro som bara är för dem som sitter på stora företag med stora budgetar och med den hetaste reklambyrån inkopplad.

Men du i det mindre företaget behöver självklart också fundera på vilken kurs företaget ska ta. Ställa frågor som: vad har vi framför oss, vilka ligger tätt bakom oss, vad erbjuder konkurrenter, vart rör sig våra målgrupper, vilka är uppstickarna, vilka gör rätt och vad uppskattas, vilka trender är på ingång i branschen. Du behöver de där viktiga reflektionerna. Alla dessa frågor är viktiga att hantera för att må bra, växa och få en hållbarhet.

En bra start är att göra en analys med marknadens objektiva ögon. Det betyder, va ärlig och kritisk. Du kommer förmodligen hitta förbättrningsområden.

Nulägesanalys

Det innebär följande i stora drag. Du läser av företaget och får en tydligare position. Därefter kan du dra upp riktning och strategi.

  • Se över styrka och svaghet
  • Se över hot och möjligheter
  • Identifiera kund/målgrupp
  • Vilka är konkurrenterna
  • Förhållanden till leverantörer och samarbetspartner
  • Hur löser vi distributionen
  • Hur ser omvärlden ut

H&C Lundbergs är flexibla och mobila marknadsbyrån och har fokus på det mindre företagets vardag. Vi utför samma arbete som den stora flashiga reklambyrån fast i lightversion och uppdelat i mindre delar, därmed mer anpassat för det mindre företagets ekonomi och utmaning. Du kontrollerar broms och gas. Vi står för marknadens ögon, erfarenhet inom sälj, marknad och rutin så att uppdragsgivarens investeringar blir kostnadseffektiva och smarta.

Välkommen att ställa frågor om hur vi skulle kunna hjälpa dig.

Läs också:

Att bli bäst på ett specifikt områden

Syftet med ditt företag

Annonser

Om H&C Lundbergs

H&C Lundbergs - Det mindre företagets språngbräda H&C Lundbergs affärsidé är att vara det lilla företagets mobila och flexibla in-house byrå. Vi hjälper företag att med små medel skapa stora resultat genom effektiva marknadsaktiviteter.
Galleri | Det här inlägget postades i Om företaget. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s