Affärsstrategi för det mindre företaget

Det kan vara en utmaning att hålla sig till sin affärsstrategi som egen företagare, det händer så otroligt mycket på vägen och i ens vardag. Det är näst intill omöjligt att förutse hur du ska reagera på de krav som ställs på dig som egen företagare. Alla kunskaper som du behöver för att driva företagets bokföring, skatt och administration, det tar lätt över den kreativa kraften som från början vad det som fick dig att starta eget.

Det är lätt hänt att du hamnar i stress och fokus hamnar på allt annat än det du behöver hålla fast vid. Ibland kan det också vara rädslan att lyckat som kan stå i vägen för din framgång. Det känns tryggare att småprata lite på nätverksmöten än att knacka på hos de potentiella inkomstbringande kunderna.

Då behöver du tamejtusan en lyckospark i baken och en bra strategi. Så här går mina tankar om hur man kan motverka stress och rädsla.

För att få en hållbar och sund arbetssituation behöver du en stabil grund att stå på. Det är lika viktigt som när man bygger hus. Är inte husets stomme stabil så faller huset då vindarna blåser. En viktig del av företagets grund är en bra affärsstrategi och den är viktig att stå fast vid, eller justera om något inte blir som man tänkt sig. I arbetet med affärsstrategi är det smart att ta hjälp av någon som är duktig strateg. Be om hjälp, det är inte en svaghet. Det visar på trygghet och klokhet. Detta för att verkligen få med allt som kan leda till en positiv försäljningsutveckling. För i slutänden är det just det de handlar om. Att ha en god insikt i vad som krävs att du gör varje dag, för att företaget ska omsätta så pass mycket att du och företaget kan må bra och utvecklas.

Här kommer några snabba tips på vad som är viktigt att tänka på:

Gör ett medvetet val med din affärsverksamhets inriktning

Tänk igenom vad din styrka finns, välj ut en tydlig riktning. Bli specialist på just det området och stick upp och ut i mängden. Försök att göra något alldeles eget och var så nära dig själv som du bara kan. Låt det bli personligt och ha en egen och spännande attityd. Det brukar gillas och väcker intressen. Ödmjukhet och respekt ska självklart flätas ihop i lika delar som attityd.

Sätt upp långsiktiga mål

Var noga med att sätta upp långsiktiga mål som du med jämna mellanrum följer upp genom delmål och statuscheckar. Jobba strukturerat med arbetsuppgifterna som krävs för att uppnå målen. Avsätt tid och gör ett arbetsschema där arbetsuppgifter och delmål ingår.

Definiera lönsamhetspotential

Genom att definiera lönsamhetspotential får du insikt i vilka affärer som är mest positiv för din verksamhet. Hitta dina guldkorn. Alltså, vilka affärer är enklast att få in och är mest lönsamma? Spegla sen dessa kunder, se över vart du hittar fler. Se över vilka andra kundgrupper som har samma behov. Det jag menar är att ibland jobbar man alldeles för hårt för en affär, affären tar lång tid att få in och den ger inte tillräcklig lönsamhet.
Slå inte knut på dig själv för affärer som inte är lönsamma. Reflektera ofta över vart du lägger din arbetstid. Lägg kraft på att definiera dina lönsammaste affärer och lär dig vad som krävs för att attrahera just den kunden.

Vart är verksamheten på väg

Det är verkligen superviktigt att du vet vart din verksamhet är på väg. Har du en tydlig bild och vision av vart du vill vara tar du fasta och säkra steg mot målet. Du utstrålar självsäkerhet och trygghet. Det är attraktivt och säljer. Bestäm hur du vill uppfattas och var du vill vara om fem år.

Vilka marknader ska bearbetas

Tänk på dessa frågor då du bearbetar marknaden. Vart går din kund? Vilka forum umgås de i? Var letar de information? Var bor de? Vart jobbar de? Vilka företag behöver dina tjänster? Ålder, kön och behov?

Vilka aktiviteter ska utföras

Vilka aktiviteter kan attrahera marknaden du just identifierat?

Du kanske fortfarande känner dig mer bekväm med att hantera kortsiktiga operativa frågeställningar än strategifrågor, som kräver mer framsynthet och bredare perspektiv.

Men är det så smart? Hör av dig så kan vi se över din strategi tillsammans.

Helen Lundberg

Annonser

Om H&C Lundbergs

H&C Lundbergs - Det mindre företagets språngbräda H&C Lundbergs affärsidé är att vara det lilla företagets mobila och flexibla in-house byrå. Vi hjälper företag att med små medel skapa stora resultat genom effektiva marknadsaktiviteter.
Galleri | Det här inlägget postades i Om företaget. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s