Så lyfter e-postmarknadsföring din B2B-kommunikation – Konkreta tips från Apsis och Tidningskompaniet

Här kommer några tips hämtade från  Apsis frukostseminarium på Filmstaden Sergel

Eftersom jag under detta seminarium även fick lära att välja bort och begränsa mig något så väljer jag att berätta om det Tidningskompaniet föreläste om idag.

Men även duktiga SEB Sverige var med och visade upp sitt tänk runt omkring nyhetsbrev till sina olika målgrupper. Det är lika duktiga här som de är i sin övriga marknadsföring. Bra förebilder för mig som jobbar med marknadsföring. Sen var såklart duktiga Bjarte Falck Olsen  med och bjöd på bra verktyg och relevant information.

Men idag väljer jag som sagt att återberätta så gott jag kan om det Tidningskompaniets Annelie Stenling föreläste om. Suverän föreläsare, avslappnad, tydlig och behaglig att lyssna till. Kolla in blogg: http://www.tidningskompaniet.se/blogg/content-marketing-tips om du blir sugen på att träffa dem själv.

 

Här kommer mina anteckningar från det suveräna seminariet.

Annelis 9 råd

1. Ha en strategi

  • Sätt upp en strategi då du bestämmer dig för att starta upp med e-postmarknadsföring.
  • Fundera på syfte
  • Funder ut vilka målgrupper,
    • iaktta intressen och behov
    • hitta gemensamma nämnare
    • vad skiljer dem åt
  • Ta fram en konceptbeskrivning
  • Vilken effekt vill vi uppnå
  • Vilket innehåll ska vi ha

2. Fundera på nyttan för kunden

  • Kan den stolt dela med sig av kunskaperna och briljera bland vänner, ökar läsvärdet
  • Skapa mervärden för kunden

3. Nöje

  • Bjud på underhållning
  • Glöm inte individen
  • Hitta på finurliga rubriken
  • Kör lite: Visste du att tema
  • Kändisar är bra, men glöm inte att det ska gå i linje med det du vill förmedla i ditt nyhetsbrev. Ha en logisk koppling och relevanta ämnen.

4. Identifikation

  • Kunden vill känna igen sig i det du berättar om
  • Bekräfta hennes val, va lyhörd
  • Berätta om kundcase och släpp sargen här, var inte så säljig, utan visa upp kundcasets problem så att läsaren kan identifiera sig

5. Paketera innehåll

  • Ta inte med allt
  • Våga välj bort
  • Välj ett tema
  • Var konkret

6. Fler nyhetsbrev är bättre än ett

  • Segmentera
  • Tänk på närhetsprincipen

7. Sprid innehållet utanför mailkorgen

  • Jobba med ambassadörer
  • Koppla på Twitter, Facebook och andra kanaler ni har tillgängliga

8. Ha med rörlig media, de fungerar som klickmagneter

  • Om du lägger in rörlig media, missa inte att synliggöra att det är ett rörligt klipp

9. Arbete slutar inte när du trycker på ”Skicka”

  • Våga laborera med olika rubriken, se vilken som fick flest klick
  • Mät det du gör
Annonser

Om H&C Lundbergs

H&C Lundbergs - Det mindre företagets språngbräda H&C Lundbergs affärsidé är att vara det lilla företagets mobila och flexibla in-house byrå. Vi hjälper företag att med små medel skapa stora resultat genom effektiva marknadsaktiviteter.
Galleri | Det här inlägget postades i Artiklar, Om företaget, Partners, Seminarium, Social media och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så lyfter e-postmarknadsföring din B2B-kommunikation – Konkreta tips från Apsis och Tidningskompaniet

  1. Johan skriver:

    Hej

    Ja, Apsis är helt klart ett intressant företag, försökte också komma med på deras frukostseminarium(men var för sent ute :-/ ), verkar vara ett på gång i april, då ska jag minsann vara med 🙂

    • H&C Lundbergs skriver:

      Hej Johan, det va synd. Vi får hoppas att du kommer med till nästa gång. Otroligt givande om du arbetar kommunikation och marknadsföring. Bra verktyg och bra företag. Dessutom mycket trevliga.

      Hoppas vi ses. Må så gott
      Helen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s